Boom automobilového priemyslu na Slovensku priniesol prvý vážny problém: na trhu práce nie je dosť voľných ľudí kvalifikovaných na prácu s modernými technológiami či riadenie. Automobilky a ich dodávatelia už spolupracujú so školami, na obmenu generácií si však budú musieť počkať.

Míňajúce sa zásoby voľných kvalifikovaných ľudí na trhu práce si uvedomujú aj samotní investori. Viacerí z nich preto začínajú spolupracovať so strednými odbornými školami a univerzitami technického zamerania.


Slovensko potrebuje kvalifikovaných odborníkov do automobiliek a ich dodávateľských firiem. Začínajú chýbať "inžinieri, technológovia, dizajnéri, kvalitári, logisti, nákupcovia a údržbári, ktorí majú skúsenosti a ovládajú aspoň jeden cudzí jazyk", tvrdí Martin Novotný, Co-Founder a Chairman spoločnosti orientovanej na ľudský kapitál Amrop Jenewein.

"Problematickou oblasťou sú informačné technológie, kde hľadáme špecialistov aj manažérov," hlási prostredníctvom svojho hovorcu žilinský závod Kia Motors. Podobné ťažkosti majú aj iné spoločnosti, ktoré chcú u nás udomácniť moderné technológie, s ktorými však väčšina uchádzačov o zamestnanie nevie pracovať.



Robotníkov je dosť

Slovensko vie zatiaľ úspešne pokrývať najpočetnejšie pozície, ktoré nekladú také nároky na kvalifikáciu, a to najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou. "Na západnom Slovensku sú síce viac-menej naplnené aj tieto kapacity (pracovného trhu), ale ani tam ešte nie je problém s nedostatkom," dodáva Novotný.

Automobilky a ich dodávateľské firmy zamestnávajú čoraz viac ľudí. Vlani v autopriemysle pracovalo zhruba 55-tisíc zamestnancov. "V najbližších siedmich až desiatich rokoch ich počet presiahne stotisíc," predpovedá Novotný. O niekoľko rokov tak bude každý dvadsiaty Slovák pracovať v automobilke alebo vo firme, ktorá vyrába autosúčiastky. Neprichádzajú len noví investori, ale svoje aktivity u nás rozširujú aj tí, ktorí sa tu zabývali dávnejšie. Napríklad Johnson Controls - ten už má, resp. stavia na Slovensku tri výrobné závody a jedno vývojové centrum.



Smer škola

Míňajúce sa zásoby voľných kvalifikovaných ľudí na trhu práce si uvedomujú aj samotní investori. Viacerí z nich preto začínajú spolupracovať so strednými odbornými školami a univerzitami technického zamerania. "Úplná generačná výmena ešte nenastala," tvrdí Novotný. "Ešte nie je toľko mladšej pracovnej sily, kvalitne vyškolenej na nové technológie a postupy so znalosťou cudzích jazykov," dodáva. Preto je v niektorých prípadoch pri rýchlom raste požiadaviek na trhu práce dopyt vyšší ako ponuka. Firmy preto pristupujú na kompromis a zamestnancov dovzdelávajú formou tréningu až po ich nástupe.

Dnes je automobilový priemysel viazaný najmä na výrobu v bratislavskom závode Volkswagenu. "Jednoznačne v Bratislave a okolí, najmä na Záhorí," tvrdí Novotný. Spolu s rozbiehaním výroby v PSA Peugeot Citroën a prípravou závodu Kia Motors sa podľa neho ťažisko odvetvia posúva "smer Trnava, Trenčín, Dubnica, Považská Bystrica a po novom sa výrazne rozvíja aj Žilina a Martin". Tam sa zatiaľ expanzia automobilového priemyslu končí. "Relatívne dobre je rozvinuté aj okolie Nitry," dodal Novotný.